Przydatność badań ultrasonograficznych do oceny skuteczności repozycji złamań kości przedramienia u dzieci


Słowa kluczowe / Keywords:



Streszczenie:

Cel pracy: Ocena przydatności badań ultrasonograficznych do monitorowania repozycji złamań kości przedramienia u dzieci.
Materiały i metody: W pracy przeanalizowano 46 przypadków złamań kości przedramienia u dzieci w wieku od 4 do 17 lat. W trakcie repozycji badanie
ultrasonograficzne było wykonywane wielokrotnie do momentu zobrazowania prawidłowego nastawienia odłamów kostnych. Prześwietlenie RTG zawsze
dokumentowało obraz złamania przed i po repozycji, a tym samym stanowiło punkt odniesienia dla uzyskanych sonograficznie wyników.
Wyniki: W żadnym przypadku badania wyjściowego, w trakcie oraz podczas kontroli po repozycji złamania nie stwierdzono niezgodności pomiędzy obrazem
ultrasonograficznym i radiologicznym.
Wnioski: Istnieją przesłanki, że technika badań ultrasonograficznych pozwoli zastąpić klasyczne badanie radiologiczne w trakcie repozycji złamań
kości długich u dzieci, które należą do najczęściej występujących skutków urazów w wieku rozwojowym.

Abstract:

Objectives: Evaluation of ultrasound monitoring of the reduction of bone fractures in children.
Materials and methods: 46 cases of forearm fractures in children aged 4 to 17 years were analysed. Reduction was performed under ultrasound and the
examination followed the course of reduction. Than the classical X-ray was performed to confirm and document the result of the reduction.
Results: Any discordances between the final ultrasound and the post reduction X-ray were not noticed.
Conclusions: It seems proved that the ultrasound is reliable method to monitor reduction of fractures of long bones in children, potentially replacing at
least a part of X-rays.


author-image

Jan Godziński

author-image

Arkadiusz Konieczny

author-image

Marzena Kozakiewicz

Strona przeznaczona dla lekarzy i osób pracujących w ochronie zdrowia. Wchodząc tu, potwierdzasz, że jesteś osobą uprawnioną do przeglądania zawartych na tej stronie treści.