Profilaktyka grypy u dzieci – rekomendacje Amerykańskiej Akademii Pediatrii

2024-11-25

article image

Jan Koziej

Opracowanie na podstawie: Committee on Infectious Diseases. Recommendations for Prevention and Control of Influenza in Children, 2024-2025: Policy Statement. Pediatrics 2024;154:e2024068507.

 

W październiku 2024 r. na łamach czasopisma Pediatrics ukazały się rekomendacje Amerykańskiej Akademii Pediatrii (American Academy of Pediatrics, AAP) dotyczące profilaktyki i leczenia grypy u dzieci.

W okresach wzmożonego występowania grypy dzieci, zwłaszcza < 5. roku życia, są szczególnie narażone na infekcję wirusem – odnotowuje się u nich najwyższy wskaźnik zachorowań. Dodatkowo odgrywają kluczową rolę w transmisji patogenów wśród domowników oraz pozostałych osób w ich otoczeniu. AAP zaleca szczepienie przeciwko grypie wszystkim pacjentom w wieku ≥ 6 miesięcy, w tym dzieciom i młodzieży. Rekomendowane są wszystkie szczepionki licencjonowane: inaktywowana szczepionka przeciwko grypie (ang. inactive influenza vaccine, IIV), żywa atenuowana szczepionka (ang. live attenuated influenza vaccine, LAIV) oraz szczepionka rekombinowana (ang. recombinant influenza vaccine, RIV). LAIV nie powinna być stosowana u pacjentów z obniżoną odpornością oraz w przypadku niektórych schorzeń przewlekłych. RIV jest wskazana wyłącznie ≥ 18. r.ż.

Liczba dawek szczepionki przeciwko grypie zalecanych dzieciom pozostaje niezmieniona w sezonie grypowym 2024-2025 i zależy od wieku dziecka w momencie podania pierwszej dawki oraz historii szczepień. Dzieci w wieku od 6 miesięcy do 8 lat, które otrzymują szczepionkę przeciwko grypie po raz pierwszy lub przyjęły tylko 1 dawkę przed 1 lipca 2024 r., lub których status szczepień jest nieznany, powinny otrzymać 2 dawki szczepionki w odstępie co najmniej 4 tygodni. Pozostałe dzieci powinny przyjąć 1 dawkę szczepionki w tym sezonie. Autorzy zaznaczają, że szczepionka powinna być oferowana dzieciom, gdy tylko stanie się dostępna. Zaleca się przyjęcie rekomendowanych dawek do końca października, aby zapewnić optymalną ochronę przed rozpoczęciem sezonu grypowego. Szczepionki IIV i RIV mogą być podawane jednocześnie z innymi inaktywowanymi lub żywymi szczepionkami oraz z nirsevimabem, a także w dowolnym czasie przed ich podaniem lub po podaniu. LAIV może być stosowana jednocześnie z innymi żywymi lub inaktywowanymi szczepionkami, w tym przeciwko COVID-19 (ang. coronavirus disease 2019). W przypadku braku jednoczesnego podania pomiędzy LAIV a innymi żywymi szczepionkami (z wyjątkiem doustnych) powinny upłynąć co najmniej 4 tygodnie. Dopuszczalny jest 4-dniowy okres karencji, co oznacza, że dawki podane ≤ 4 dni przed minimalnym odstępem są uznawane za skuteczne.

Dzieci z zaburzeniami odporności wymagają szczególnej opieki w zakresie prewencji zakażeń. Zalecenia dotyczące pacjentów z zaburzeniami odporności kładą duży nacisk na odpowiedni czas podania szczepionki. Rodzice i domownicy takich dzieci powinni co roku szczepić się przeciwko grypie, aby zapewnić dodatkową ochronę i zminimalizować ryzyko zakażeń.

Szczepienia ochronne pozostają podstawową metodą zapobiegania grypie, jednak leki przeciwwirusowe mogą stanowić ważne uzupełnienie tej strategii. Leczenie przeciwwirusowe przynosi najlepsze efekty, gdy zostaje włączone w ciągu 48 godz. od pojawienia się objawów. Eksperci podkreślają, że rozpoczęcie terapii przeciwwirusowej nie wymaga potwierdzenia zakażenia za pomocą testów. Wdrożenie leczenia powinno się opierać na obrazie klinicznym oraz warunkach epidemiologicznych. Preferowanym lekiem dla pacjentów z grypą typu A i B jest oseltamiwir, który jest także wykorzystywany do chemioprofilaktyki poekspozycyjnej.

Pełna wersja rekomendacji jest dostępna pod adresem:

https://publications.aap.org/pediatrics/article/154/4/e2024068507/199041/Recommendations-for-Prevention-and-Control-of

 

 

fot. https://pl.freepik.com/

 


Podobne aktualności

Strona przeznaczona dla lekarzy i osób pracujących w ochronie zdrowia. Wchodząc tu, potwierdzasz, że jesteś osobą uprawnioną do przeglądania zawartych na tej stronie treści.